Monday, March 18, 2019

STUPIDO IMPIANA ~10~


Hari dah lewat petang. Aku masih lagi melepak rumah mak orang. Telefon dalam beg aku intai acapkali tunggu bila nak bordering. Rin ni, ke manalah perginya? Sampai sekarang takde call atau SMS bagitau dia kat mana. Bayan Lepas tu tak adalah jauh mana. Entah melencong ke manalah budak ni.

Aku ni pulak penyegan. Datang tadi dengan kereta AM ni. Nak balik nanti kenalah bersopan-santun minta tolong dia hantarkan. Tapi kalau dia hantarkan pun, tetap tak boleh masuk rumah. Kat mana pulak aku nak lepak? Baru teringatkan jiran kami Kak Salwa. Rasanya kalau dia ada, bolehlah melepak di laman rumah dia sementara tunggu Rin balik.

AM yang entah apa nama sebenar dia, duk ralit main handphone. Lepas kena sedas tadi dengan dia, aku buat muka. Tak nak ambil pusing apa soalan dia, apa yang dia umpat aku pada maknya, apa yang dia sindir perli aku. Semua tu aku pulangkan balik dengan muka toya takde hati nak jawab takde selera nak respon.
            
Tapi, aku nak balik ni… Macam mana pulak aku nak cakap. Tengah-tengah garu kepala tu, Mak lalu.

“Mak, saya dah kena balik dulu ni. Dah lewat sangat ni. Lagipun kawan saya dah gerak balik. Sempatlah sampai rumah sama-sama nanti,” suara aku kuatkan sikit dengan harapan orang tu dengarlah juga.

“Ya baiklah. Lain kali datang lagi,” sempoi je mak tepuk-tepuk bahu AM. Aku rasa lega sangatlah sebab tu tandanya Mak tahu anak teruna dia kena hantarkan aku balik.

“OK mak. Kami gerak dulu. InsyaAllah, nanti singgah lagi ke sini.” Dia dah angkat punggung dan capai barang-barang dia.

Lepas salam dengan Mak, aku cepat-cepat keluar rumah sarung kasut. 

Tengah prepare mental fizikal jugak ni sebab dalam ruang sempit kereta dia tu, aku rasa aku nak kena smash baik punya.

Macam berharap je bunyinya.
Ada apa-apa ke, Khadijah?

Haram. Sunyi sepi je perjalanan balik rumah aku. Agaknya dia dah insaf ya? Alhamdulillah, terasa aman damai hidupku sementara. Bolehlah menjamu mata suasana kampung dia ni.

Sebenarnya aku nak tanya juga. Mak ni, mak yang mana? Mama tu pulak, mama yang mana? Konfius aku orang ada banyak mak ni. Agak-agak kalau aku tanya, dia jawab straight atau kona-kona? Belum tanya, belum tahu kan? Aku pandang dia dengan ekor mata. Baru aje acah nak buka mulut, dia dah bunyi dulu.

“Rin masih kat Batu Feringgi.”

“Eh? Tadi dia kata dah nak balik.” Aku dah gugup ni sebab tahu dah tembelang aku dah pecah.

“Lain kali tak perlulah buat cerita. Bagitau je perkara yang betul. Tak ada orang nak marah pun kalau kau cakap kau tak selesa duk rumah tu.”

Aku diam.

Bukan tak selesa, tapi rasa tak manis. Aku tak ada kena mengena dengan keluarga mak dia. Kalau pun dia bawa aku ke sana atas dasar aku kawan dia, dan itu keluarga dia… aku masih rasa, aku ni siapa sampai kena jumpa dan kenal keluarga dia, kan?

Hoih, siapa aku ni?
Kecik hati girlfriend dia.
Musuh jangan dicari, Jah. Hidup baik-baik sudah.

Tak menjawab sampai ke sudah aku dibuatnya sebab memang aku salah pun. Menipu.
Insaf.

Aku tunjukkan jalan balik ke rumah. Tapi aku minta dia berhenti di depan gerai jual makanan sebelum sampai ke rumah. Haih, ambik langkah berjaga-jaga. Jangan baik sangat tunjukkan rumah kat mana pada orang yang tak dikenali. Boleh jadi unsur jenayah pulak nanti. Ooh, minta jauh!

“Nak beli makanan sikit. Terima kasih banyak sebab tumpangkan aku balik. Sumpah, kalau aku tahu yang tunang Rin bawa kawan, dan kawan dia tu kau, aku tak join. Kirim salam maaf aku pada mak sebab menipu tadi.”
            
Aku turun dari kereta, tutup pintu kereta, dan jalan menonong ke depan untuk buat pesanan. Darah dah rasa tak de tempat nak serbu, terus naik ke kepala. Memang macam tulah lepas jumpa dia. Tak pernah nak berakhir dengan elok. Dia buat hati aku sakit lagi ada. Dah tu, kenapa yang dulu ada simpan hati pula kat dia? Tang manalah yang aku berkenan sangat kat dia. Musykil sungguh-sungguh.

Tengah tunggu pakcik tu gorengkan nasi untuk aku, telefon bunyi. Rin.

“Aku on the way balik ni. Dalam sejam aku sampai.”

“Ok. Aku tengah beli nasi. Kau makan kenyang-kenyang sebelum balik.”

Aku tekankan kenyang-kenyang. Kau takpelah Rin, keluar dengan orang yang sayang kau. Tak makan pun rasa kenyang. Aku ni lain. Memang kena makan nasi baru betul-betul kenyang. Aku tak de orang yang sayang aku macam ada orang sayang kau.

Mata berair.
Sedih.

No comments: