Wednesday, January 21, 2009

Kisah Di Hati 3

KLCC? Macam tak ada tempat lain nak bawak..

"Apa jalan lambat-lambat ni?" Azman di hadapan menoleh Aliah di belakangnya. Hampir dua meter jauh. Orang dah la kejar masa. Dia boleh jalan lambat-lambat pulak?

Ish, aku pulak yang salah? Abang yang jalan..ops, mungkin aku boleh cakap racing kot.. Dia yang laju bagaikan nak gila, padahalnya, aku yang jalan ayu dan steady ni yang kena? Salah ke? Aku kan pompuan. Kelakuan kena la jaga. Tu dia sendiri yang pesan. Lupa?!

"Jap la, abang. Lia dah nak patah kaki kejar abang. Abang nak jumpa siapa ni?" Aliah berusaha untuk mendapatkan Azman yang mematung di hadapan.

Pelik binti musykil betul. Pagi tadi abang call suruh datang KL. Ingat Johor-KL tu macam Kolej Tun Fatimah dengan Kolej Perdana ke? Nasib baik aku ni baik. And nasib baik jugak abang izinkan aku drive. Kalau nak cari tiket bas pagi-pagi buta 0600h ikut 24hours system, mana la kaunter bukak lagi? [Actually, not so sure :p]

"Aliah Aqilah, please hurry up!" Terkedek-kedek. Agaknya kalau lumba dengan kura-kura pun, arnab yang menang! Hish, apa pulak aku mengarut ni? Ni teringat cerita si kawan yang satu tu laaa...

Aliah menukar rentak. Berlari anak ke arah Azman. Sampai saja, terus lengan Azman dipaut. Biar jalan sama-sama. Alah, abang-adik..kan?


Di hadapan TGV KLCC, mata Azman melilau. Mencari seseorang. Mana pulak mamat ni? Jadi ke tak? Aku dah baik punya plan. Kalau tak datang, alamatnya sampai sini jelah jodoh kita! Handset di dalam kocek seluar digagau. Pantas jarinya menekan nombor yang sudah dihafal. Satu saat, dua saat, tiga..

"Hello..salam. Weh, kau kat mana?"
"Ada ni.."
"Mana...."
"Belakang ni ha.." Pantas talian dimatikan.

Azman menoleh ke belakang. Tercegat manusia yang ditunggu. Fuh, lega! Nasib baik datang. Kalau tak.. Azman mencekak pinggang. Berkerut keningnya. Manusia tadi hanya tersenyum. Seperti biasa, dia mengurut leher dengan sebelah tangan di poket jeansnya.
Trademark!

"Apasal lambat?" Azman bersuara perlahan. Seketika dia mengerling Aliah. Leka dengan poster-poster wayang yang bakal ditayangkan.

"Sorry la bro! Aku kena 'tahan' jap tadi. Mak aku tu biasala." Dia memandang Azman. Sengih.

"Dah..dah. Jom. Dia dah lama tunggu. Tak sabar-sabar."
"Tak sabar nak jumpa aku ke?" Sengih lagi.

Perasan! "Bukan nak jumpa kau. Tak sabar nak tengok wayang!"


Aliah memandang jam. Mana pulak abang ni? Lama lagi ke nak tunggu kawan dia tu? Anak menteri mana pulak yang malang..

"Lia.." Aliah memusing kepalanya ke arah suara yang menyapa. Tercegat Azman bersama seorang lelaki yang.."Kenalkan ni kawan abang, Kam. Kam, ni adik aku, Aliah."

Kam? Kam apa..KamBING? Hish, Astaghfirullah. Kalau la abang dengar hati aku tengah mengumpat ni..confirm malam ni aku balik sorang!

Aliah hanya senyum. Mengangguk. Tanda 'salam perkenalan'. Lelaki itu pun turut tersenyum. Dalam hati, terdengar lagu ceria keriangan..

No comments: