Friday, July 3, 2009

Ini Hati, Aku Yang Punya 1

Dia mengeluh lagi. Entah untuk ke berapa kali. Mata emak yang memandang dari beranda tidak langsung memberi kesan. Dia terus mengeluh dan mengeluh.

“Sudah la tu Nisa. Apa lagi yang nak dikeluhkan kat atas tangga tu..”

Dia diam. Diam.. Dan diam lagi..

“Nisaaa..” Ayah pula berbunyi. Panjang harakatnya. Barangkali sebab dia tak mengendahkan kata-kata emak tadi membuatkan ayah turut bersuara.

“Ya.. yah. Nisa tau semua dah jadi. Tapi bagi la peluang kat Nisa nak mengeluh buat kali terakhir kat tangga ni.. Lepas ni dah tak boleh dah..”

Terdengar ketawa kecil dari kedua ibu bapanya. Entah apa la yang melucukan. Rambutnya yang separas bahu itu mengerbang ditiup angin petang. Ada sesuatu yang membuatkan fikirannya terganggu kala itu.

Kenapa aku yang menjadi pilihan? Bukan ke aku ni gadis yang paling comot a.k.a ‘huduh’ kat kampong ni? Kenapa Ema, yang cantik jelita anak ketua kampong tu tercicir daripada senarainya pulak? Apa pulak la muslihatnya kali ni..

“Nisa, kamu dah jumpa dia?”

“Jumpa siapa mak?”

“Suami kamu tu laa…”

Dia diam. ‘Suami kamu..’ soalan ibunya bermain di kepala. Tapi kenapa nampak pelik aje bunyi soklan mak ni?

Rewind balik.. Suami Nisa?

Nisa dah ada suami ke? Ehh?????

“Bila pulak Nisa kahwin, mak?!”

Emak dah ayah saling berpandangan. Selang beberapa saat mereka ketawa lagi. Bergelak ketawa sebenarnya.

“Nisa..Nisa.. Nasib baik la otak tu betul lagi.. Hahahha..” ketawa ayahnya semakin menjadi-jadi.

Nisa tepuk dahi. Tersedar yang dia dah terkena!

Apa punya spesis mak ngan ayah la diorang ni?????? Tak padan dengan tua, perangai mengalahkan budak-budak. Ada ke kes aku ni diorang buat lawak bodoh?

“Hai mak..gelak sakan nampak! Mak tak tau ayah tadi tu main mata dengan Makcik Tipah janda cun melecun tu..” Nisa memanjat anak tangga. Badannya dibongkokkan bila melalui depan mak dan ayah seraya berkata, “Tumpang lalu mak, yah.. Nisa masuk dulu. Petang ni diramalkan perang akan jadi. Nisa nak masuk selamatkan diri dulu. Maklum la..darah Nisa tengah manis.. Tak nak campur dengan darah basi…” Sengaja langkahnya diperlahankan supaya sempat dihabiskan ayat balas dendam pada mak dan ayahnya.

“Abang!!! Betul ke? Ngaku bang.. Abang main mata lagi dengan Tipah tu?!” Suara mak kedengaran nyaring.

Nisa di dalam bilik gelak sorang-sorang. ‘Ampunkan Nisa, mak..ayah.. Buat baik berpada-pada, nak buli anak jangan sesekali. Kan dah terkena!’

Entah macam mana la nasib ayah kat luar tuuuu…


~~sume cerita ni hanya rekaan semata2. untuk hiburan sahaja~~ kalau dipikir baik, baik la ia..peace, no war!!~~

11 comments:

keSENGALan teserlah.. said...

hahaha..
gler slumber kambeng si nisa nieh..
ekekeke..cian ayh dye..
smbung2..

bulanhijau said...

wawawawa~
slumber gle seyh nisa ni.
ad ke patut dia kenakan mak-ayah dia??

smbg2

wo said...

permulaan yg menarik...
sambung lagi

.:farah:. said...

hahaha...
sengal ler nisa neh..
bley plak dya kne kan mak ngan ayah dya..
haha

best2..smbung2!!

.:me insan biasa:. said...

cam best jer cerita baru ni..
sambung lg..huhu..

bidadari cinta said...

kuang2x..sempat lg nisa tu kenakan parents dier..lawak la..cik writer sila smbung citer ni cpat2 tau..x sbr dh ni..

sya[E] said...

wahaxxx...
bley plk de p men kn mk ayh de..
bertuah nye ank..ahakzz..
pndknye n3..nk lg..nk lg =)

sweetrose maria said...

sportingnye mak ayah dia..
saling kena mengena tuh...
smpt lg ek nisa knakn ayah dia..hehehe

aqilah said...

wah,.........best cite ni. walaupun baru intro dan bab 1, sudah dpt menceriakan akak ni. apapun akak follow!

comei said...

dasat2
mmg sggh xde insurans mulutnya hahaha
so pe lg?
nexttt plsss

sue said...

satu intro yg bagus n baik...

tak mau komen bebanyak. tengah tunggu new n3 nih...!

macam best jer nisa ngan yusuf nie kan...!

mak ayah dier pun selamber giler jer...padan muka kan dah kena ngan si nisa tu.....